Jaaah innan Svärje blev helt vaniljo och skrotade det mesta inom ToF-militära prylar så kryllade det av brunkrar och annat kul lite varstans i landet. Bussis har ett vagt minne av att det fanns en bögkanon nära gästhamnen i Oxelösund. Den var övertäckt med ett större väderskydd i plast. Ibland så hade någon friskus tagit bort väderskyddet så vi cp-barn kunde inspektera pjäsen. Tyvärr var ingången alltid låst med ett megahomofett hänglås.
En numera död släkting till mig som joppade på SSAB berättade för kanske 20-25 år sädan om Driftvärnet. En dag hade dom fått i uppgift att städa ur ett gammalt ruckel på området. Men innan dom fick komma in i rucklet så "kom" några från Försvarsbögmakten och hämtade ut ett antal k-pistar, kanske ett 10-tal samt en massa 9mm:s ammunition. Väl inne i rucklet så fanns en liten trappa ner och därnere stod en typisk tjock pansardörr på vid gavel. Där inne hade k-pistarna förvarats, det fanns även gamla radioapparater och annat militärt bös kvar. Något år senare revs rucklet och hela rasket täcktes över.
Driftvärnet fanns lite varstans också. Oftast på större industrier då dom anses vara viktiga i krig. SSAB tillverkar främst stora ståldildos av rang och sådant behöver volket så klart. Det var vanliga knegare i fredstid men om ryssen "kom" så skulle dom kunna hålla "stånd" en liten stund fram tills att ToF-armén var på platz för att mota iväg packet. Jag har en bra bekant som joppar på en industri nära mig och han har berättat om hur det var förr. På den platzen däremot finns det hemliga rummet kvar men är tomt på i princip allt. Inga vapen eller annat sköj finns kvar. Däremot finns ett luftvärnstorn kvar på området men utan kanon tyvärr.
Tjillepitten