Bussföraren skrev:Ett historiskt bögonblick från det glada 80-talet och Äggskallebyn. Bögdinosaurien hamnade sädan på Kåtmården och var en rutschkana, åkte ni den mina håmon? https://www.youtube.com/watch?v=BaltNaVoR4I
Hmm, har ett vagt minne av denna tingest. Minns att det fanns någonting liknande i någon av skidområdena i Sälen på 90-talet också, men hittar ingenting om det på gurgel.
"Tornet" som byggdes i Kåtmården några år efter att bögdinosaurien skrotats var snäppet vassare. Har för mig att den var landets högsta rutschkana, men den revs också efter bara några år:

Ett skoj minne från mellanstadiet under en skolresa dit var när jag och runkpolarna följde en stig som avvek lite från den vanliga rutten genom parken, men ändå helt utan att klättra över/under några staket eller liknande. På något sätt hamnade vi bl.a. på "baksidan" av varginhägnaden, då befann vi oss bara 2-3 meter från hela vargflocken med stängslet mellan oss. Ganska kul med tanke på att man knappt fick se en skymt av någon vargjävel när man följde den vanliga gångvägen till framsidan av inhägnaden!
Skaparen av Mortiscism.